måndag 22 december 2008

Nu är det jul igen....

Var hälsade.

Har precis insett att jag måste skriva fyra inlägg denna vecka, på grund av högtiden. Å andra sidan är det dem sista som jag skriver för i år. Problemet är att jag kommer att arbeta större delen av denna helg. Det saboterar julstämningen rejält.

Nåja nu är det som det är och det är bara att göra det bästa av saken.

Dags för dagens lilla möte med urtiden.


Minis hjärnstorm VIII

Är du villig att följa Gud?

Jag menar, lämna allt du håller kärt för att följa Herren.

Lämna jobbet, huset, bilen, stereon, böckerna, smyckerna, pengarna, allt, för att följa Herren.

Lämna föräldrar, syskon, släcktingar, make, makan, (lämna) alla som du älskar för att följa Herren.

Hur många är det som klarar av det här?

(Jag vet inte om det är någon som klarar av det. Tyvärr.)

Jag har inget svar, jag kan bara be för min egen skull.


Kort men tufft.

Redan då började jag fundera över ägodelarnas makt och relationernas styrka och inverkningar på vårt liv.

Jag har insett att jag är en hamster på vissa områden. Jag samlar på böcker, filmer och serietidningar. Men jag vet att allt är förgängligt. De kan brinna upp. Därför försöker jag lära mig att inte att äga med förstånd. I mitt fall handlar det om att bara äga sådant som jag använder. Varför behålla en bok som jag inte kommer att läsa om? Skänk bort den och gläd någon annan.

Men jag är faktiskt allvarligt orolig för alla dem som har sin status och personlighet i sina prylar och ägodelar. De har ett liv som är lite för lätt att förstöra. En brand eller ett inbrott kan bli en traumatisk upplevelse som kan leda till en livs- och identitets-kris.

Kanske är det julen som lockar fram dessa tankar hos mig. Kanske längtar jag tillbaka till ett samhälle där man firar julen till minne av Jesu födelse. Kanske längtar jag tillbaka till ett samhälle där gemenskapen var viktigare än prylarna.

Kanske.

Men ett vet jag och det är att jag är grundligt trött på reklam från affärerna vid det här laget.

God jul.

Inga kommentarer: