måndag 5 januari 2009

Jobbar i kapp....

Var hälsade.

På grund av mängden av helgdagar runt jul och den minimala fritid som jag haft under December har lett till att jag ligger efter. Men jag ska nog komma ikapp inom en snar framtid. Jag ska bara klara av Januari också, sen lugnar det ner sig. Eller gör de det? Bokrean kommer ju i slutet av månaden. Och jag ser bokrean som en av mina större helgdagar, trots att jag äger för många böcker redan nu. Men strunt i det.


Dags att resa tjugo år bakåt i tiden:


Minis hjärnstorm XI

Det är en sak som jag tycker är fel.

Hur kommer det sig att man måste vara 20 år för att få köpa ut på systemet, när man bara behöver vara 18 för att ta körkort?

Det borde egentligen vara tvärt om.

När en 18-åring enligt lag har rätt att beställa sprit på resturangen, varför ska han då inte få köpa sprit på systemet?

Dessutom, en 20-åring som har druckit sprit i två år har kanske ett bättre förhållande med spriten och bilen än en 20-åring som haft körkort i två år och just nu har fått börja köpa ut.


Jag måste erkänna att jag fortfarande står bakom grundtanken, men inte formuleringarna.

Vad menar jag med att det borde egentligen vara tvärt om? Hur kunde jag tro att man skulle bli en bättre bilförare bara för att man fick börja dricka tidigare? Och varför skulle man behöva vänta tills man var tjugo år innan man fick ta körkort. Kort sagt, mina argument höll inte då och håller inte idag.


Men vårt lands dubbelhet stör mig. Vi är myndiga vid arton år, men inte tillräckligt vuxna för att få köpa på systembolaget. Vi får gifta oss, skaffa körkort, göra lumpen, rösta i val men vi får inte köpa ut på systemet.

Försöker våra ledare säga, att det krävs mindre mognad att bestämma vilka som ska sitta i regeringen än för att köpa sprit. Detta resonemanget känns fel.

Nej, fram för en fullständig myndighetsdag. En dag då vi har rätt och skyldighet att göra allt. Dagen då vi blir fullvuxna medborgare av detta land.

Inga kommentarer: