söndag 4 januari 2009

Nytt år, nya texter.

Var hälsade.

Har haft allt för mycket att göra under de senaste veckorna, så jag har kommit efter med skrivandet. Men med lite flyt ska jag nog ha hunnit ikapp innan månadsskiftet.

Men jag måste erkänna att jag såg fram till nyår. Jag jobbade lite för mycket under December och skolarbetet blev lidande. Förhoppningsvis ska det bli bättre härdanefter.


Dags för en liten promenad i minnenas allé.

Minis Hjärnstorm X

"Moralen är död, länge leve moralen."


På detta jublande sätt börjar min hjärna fundera över ordet "moral".

Vad är moral för något?

Vad betyder det för något?

Har ordet någon betydelse alls?

Dessa frågor är mycket svåra att svara på.

Jag vet inte om jag har något bra svar på någon av frågorna, men jag har några funderingar.

För min del tycker jag att ordet moral används mest som ett bevis för sin egna perfekthet. (Till exempel hur många är det som inte har hört uttrycket att "ungdomen har ingen moral".

Denna mening kommer framförallt från den äldre eller den äldsta genrationen. Vad vill de säga med den här meningen?

Vill de säga att allt var perfekt på sin tid eller vad?

Vill de påstå att den genrationenär bättre än den yngre?

Varsågod och smält.)


Ännu ett bevis på att jag har lätt att tappa tråden när jag skriver. Jag hoppas att jag har blivit bättre med det på ålderns höst.

Men moral har alltid intresserat mig.

Jag tror att den har sitt ursprung i min kristna tro, från perioden då jag lämnade barnstadiet och försökte skapa mig en fungerande livsfilosofi.

Under mitt sökande insåg jag att man kan tolka Kristus undervisning på så många olika sätt. Och även om jag inte alltid höll med, så kunde jag inte säga att de hade fel alltid.

Och jag lämnade kyrkans trygga famn och gick ut i livet och träffade människor som inte var kristna, men som hade en moral som stod högre än många kristna. Och det fachinerade mig.

Och TV-tablåerna fylldes av program om livsstils cotching. Folk hade tappat bort sig och ville ha svar. Och vad de fick var skåpsmat, men i ny förpackning.

Och ju mer jag läst, såg och hörde, ju mer insåg jag att hur knôlig moralen är. Ingen vill vara en tråkig moralist, men samtidigt är det något som är väldigt fel med vår värld.

Ibland tror jag att människor behöver lagar och moral för att ha något att bryta emot. Kanske det är därför så många människor känner sig så förvirrade. När allt är tillåtet, vad ska man då bryta emot?

Men jag tror på moralen, den är inte död.

Jag vill ha en moral som ger mig vägledning genom livet.

En moral som ger mig ett hum om vad som är rätt och fel.

Något att luta mig mot och slippa tänka igenom varenda handlig som jag gör.

En moralgrund som jag kan använda som förklaring för mitt handlande.

Länge leve moralen.

Inga kommentarer: