söndag 2 november 2008

Minis hjärnstorm I
Denna text skrevs runt 1988 och var den första text som jag lät publicera för allmänheten. Visserligen var det bara för en liten grupp, men endå.

Hur många av er vågar vara annolunda?
Jag menar, gå omkring i omorderna kläder köpta i Ullared och med träskor på fötterna
Men vad är det som bestämmervad som är "inne" och vad som är omodernt?
Och vad är det för skillnad mellan moderna kläder och andra kläder? Jag vet inte, möjligen är det bara priset.
En annan lustig sak är märkeskläder.
Hur kan ett par jeansbli 300 kronor dyrare, bara för att de har ett visst märke på bakfickan. Skumt.
Så ett råd till alla er mode-freaks, acceptera oss som inte lägger mer än 500 kronor om året på kläder. Vi är faktiskt riktigt trevliga, trot eller ej.

Denna text fick jag en del skit för. Särskilt en tjej i gruppen kände sig utpekad. Problemet var att jag inte hade lärt mig att backa på ett diplomatiskt sätt. Det blev ett gräl, som jag borde ha styrt undan, för hon hade rätt på en del punkter. Men jag kunde inte förstå varför kläder var så intressanta. Så det slutade med att vi tyckte att den andre var dum och att det inte var någon idé att prata med den.
Jag hoppas att hon har förlåtit mig nu.
Så vad har hänt under dessa tjugo år. Tja, jag tycker det är roligt att jag har funnit en stil som jag är nöjd med, även om jag inte är så intresserad av kläder. Men jag vet vad jag tycker om.
Jag är inte någon direkt vän av mode. Jag lever efter devisen Mode är inget man följer, man skapar det själv. Och jag tycker själv att jag har en sjön stil, gubbigt avslappnat.
En princip som jag har är att köpa kläder utan att använda speglar. Är det bara bekvämt, så duger det åt mig. Men visst, när jag köper kostymer och jackor så blir även jag tvungen att slänga en blick i speglen.
Min syn på kläder kan sammanfattas med två ord: funktionellt och bekvämt.
Ha det gott.

Inga kommentarer: